onsdag den 17. august 2011

Lidt mere med æble.

Nemlig de skønneste æblemuffins.



Opskriften er fra Hjemmet og her har I den:

1 portion grundopskrift (12-18 stk)

2 æg
2 dl kærnemælk
150 g farin eller sukker
1-2 tsk fint revet citrusskal (evt. appelsin eller citron/jeg brugt det ikke i mine muffins)
2 tsk vaniljesukker
135 g smeltet
smør
ca. 450 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
¼ tsk salt
250 g frugt 

Tænd ovnen på 220 grader.
Pisk æggene let sammen med kærnemælk, farin eller sukker, citrusskal, vanilje og smeltet smør eller olie.
Sigt mel sammen med bagepulver, natron og salt. 
Rens frugten og skær i små stykker. Vend dem i melet og tilsæt de våde ingredienser.
Vend dejen sammen med let hånd – den skal være tyk og lidt klumpet.
Fordel dejen i 12-18 muffinsforme og skru ned til 180 grader og lad dem bage 25-30 min.
Tjek med en tandstikker om de er gennembagt, vend dem ud af formene og stil dem til afkøling på en rist.
Fyld: 
250 g æbler 

Topping:
75 g farin
35 g smør
1 tsk kanel
Sådan gør du:
Tilbered en grunddej med små stykker skrællet æble og fordel dejen i 12-18 muffinsforme.
Bland farin sammen med smør og kanel og fordel det over den rå dej.
Bag som beskrevet i grundopskriften.

Jeg bagte dem også som mini muffins. Håber det også smager godt i morgen, så jeg kan glæde dem på arbejdet.



God fornøjelse!

1 kommentar:

  1. Den opskrift bliver jeg nød til at prøve. Glæder mig til at se på lørdag hvad du har fundet på af lækkerier ;o)

    SvarSlet