søndag den 13. november 2011

Syltede rødbeder

Har lige syltet 1 kg rødbeder, til disse fine figurer.


opskriften er fra Aarstiderne.

Syltede rødbeder:

1 nellike
20 g fint revet peberrod
7-1/2 dl eddike
2 spsk. salt
1 kg rødbeder
1-1/2 l vand
1 laurbær
400 g sukker
5 sorte peberkorn
evt. atamon
 
Kom rødbederne i en gryde med vand og bring det i kog. Tilsæt salt og kog rødbederne møre, 30-45 min. alt efter størrelse. 
Hæld kogevandet fra og stil gryden under koldt vand indtil rødbederne er kolde. Gnub skindet af dem, og skær dem i skiver, lad dem evt. være hele, hvis de er små. 
Giv eddike, sukker og de øvrige ingredienser et opkog. Tilsæt rødbederne, og kog op igen. Tilsæt evt. 1 tsk atamon.

Skold de rene glas i kogende vand (evt. tilsat atamon), fyld
de syltede rødbeder i og luk glassene, mens de er varme.
Opbevares mørkt og køligt.

Jeg valgt dog ikke at bruge peberrod, da det ikke lige er mig.
Syntes også at det kunne være lidt sjovt at bruge mine nye små udstikkere fra Netto og i anledning af julen, blev det til stjerner og små juletræer. 


Nu glæder jeg mig til at smage dem på en rugbrød med lun leverposteg.

Fortsat god søndag!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar