søndag den 1. januar 2012

Kransekager..


..med amarenakirsebær.

Opskriften er fra Kongerigets Kager, af Mette Blomsterberg. 
Mine blev dog ikke så flotte, men der må bare lidt mere øvelse til.

Kransekagemasse

200 g lys rørsukker
100 g æggehvider
500 g ren rå marcipan
ca 45 afdryppede amarenakirsebær

Rør rørsukker og æggehvide sammen. Lad det stå i ca. 1 time på køkkenbordet for at opløse sukkerert.
Ælt sukkerhviden ind i marcipanene lidt efter lidt, til kransekagemassen er ensartet.

Abrikosgelé

1 1/2 blad husblas
4 tørrede abrikoser
50 g lys rørsukker
1 dl vand

Læg husblassen i blød i 1/2 liter koldt vand i 1/2 time.
Kog sukker abrikoser og vand op ved svag varme i en gryde med låg, i ca. 10-15 min. Tag gryden af varmen, og lad den den stå i 5 min.
Vrid husblassen fri for vand, og kom den i den stadig varme abrikosblanding.
Sigt hele herligheden.
Anvend gelèen efter ca. 10 min., eller opvarm den let, hvis det er nødvendigt.


Kom kransekagemassen i en stofsprøjtepose med en kruset tylle i, og sprøjt den ud på en bageplade beklædt med bagepapir i loige store flade bunde, ca. 5 cm. i diameter. Læg 3 kirstebær ovenpå hver bund, og tryk hvert kirsebær let ned i bunden. Sprøjt nu to buet mellem kirsebørene- først en lille, og så en stor.
Bag kransekagerne i ovnen ved 190 grader i ca. 10-12 min., til de er gyldne.
Aføl dem let, og pensel dem med lun abrikosgelé.

Chokoladedyp

ca. 200 g tempereret god mørk chokolade

Afkøl kransekagerne i køleskabet, inden du dypper bunden i chokolade.

De smager fantastisk.

MUMS!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar